Oulun Floorball Clubin P16 Kilpa kattaa pelimatkojen kuluja Jar-X varainhankinnalla

”Näillä luottotuotteilla on jo oma fanijoukko lähipiireissämme”

Oulun Floorball Clubin uusi joukkue P16 Kilpa ryhtyi heti kautensa alussa varainhankintaan myymällä kotimaisia Jar-X tuotteita.

– Halusimme jatkaa hyväksi koettua myyntiä ja siksi ehdotimme myös uudelle joukkueelle Jar-X:n tuttujen, laadukkaiden tuotteiden myyntiä, kertoo P16 kilpajoukkueen varainhankintavastaava Sari Aho. Hän on aiemmin toiminut seuran P16 edustusjoukkueen varainkeruuvastaavana liki 10 vuoden ajan.

Jar-X kotimaiset sukat siivittävät myyntitavoitteisiin vuodesta toiseen

Heti ensimmäisessä uuden joukkueen varainhankintakampanjassa saavutettiin myynnille asetetut tavoitteet.

– Vaikka Jar-X:n tuotteet olivat uusi tuttavuus monille tämän joukkueen perheille, myynti onnistui hienosti. Tuotto on ollut samaa suuruusluokkaa kuin aiemmin vetämissäni Jar-X kampanjoissa eli noin 1000 € per kampanja. Se vahvistaa kokemustani siitä, että nämä tuotteet todella myyvät itse itsensä, Aho kertoo tyytyväisenä.

Jar-X:n kotimaiset sukat valmistetaan Orivedellä laadukkaista ja hengittävistä materiaaleista, kuten merinovillasta, puuvillasta, bambusta ja merilevästä.

– Meidän on ollut helppo myydä näitä, koska tiedän kokemuksesta, että Jar-X:n sukat todella kestävät isoveljeltä pikkuveljelle. Kokotaulukko on tarkempi kuin monilla muilla valmistajilla, joten sukat istuvat hyvin. Valmiiksi myyjä- ja ostajakohtaisesti pakatut tuotteet puolestaan säästävät aikaa tilausten jakelussa, Aho listaa syitä, jotka ovat saaneet valitsemaan Jar-X myyntikampanjan yhä uudelleen.

Varainhankinnalla katetaan erityisesti pitkien pelimatkojen kuluja

OFBC P16 Kilpa treenaa kolmesti viikossa ja pelaa salibandyn valtakunnallista sarjaa. Kotipelit ovat tutuilla kulmilla Oulussa, mutta lähimmätkin vieraspelimatkat suuntautuvat vähintään Keski-Suomeen ja Pohjanmaalle, kuten Jyväskylään ja Nurmoon. Pelireissuja on tyypillisesti joka toinen tai joka kolmas viikonloppu, joten kilometrejä kertyy pelikaudella paljon.

– Täältä Oulusta kilometrejä kertyy helposti ja monesti joukkueen pitää myös yöpyä kohteessa, mikä tarkoittaa, että reissujen kokonaiskulut kasvavat. Varainhankinnalla on merkittävä rooli pelireissujen rahoittamisessa, sillä myyntikampanjoilla perheille maksettavaksi jäävää osuutta saadaan pienennettyä, Aho sanoo.

Myyntikampanjoiden ohella seuran joukkueet tekevät myös muuta aktiivista varainhankintaa.

– On tehty monenlaisia talkoohommia, kuten inventaarioita, maalausta tai kalusteiden kokoamista toimistomuuttojen yhteydessä. Myös paikallisilla festareilla olemme olleet mukana talkootyössä. Viime vuonna pidimme kahviota, kun sarjan loppupelit olivat täällä meillä Oulussa, Aho kertaa.

Lue myös: Vinkit urheiluseurojen varainhankintaan

Kuva: Oulun Floorball Club P16 Kilpa

Suomessa valmistetut laatusukat saivat valitsemaan Jar-X:n yhä uudelleen

Oulun Floorball Clubin joukkueet päättävät itse omien myyntikampanjoidensa kumppanit. Lisäksi seura valitsee vuosittaisen varainhankintakumppanin, jonka tuotteilla jokainen joukkue tekee vähintään yhden myyntikampanjan. Seurankin velvoitteen puolesta Aholle on ehtinyt kertyä paljon kokemuksia eri toimijoista.

– Näissä Jar-X:n tuotteissa hirmu hyvä juttu on se, että sukat ovat kotimaisia ja todella kestäviä. Jar-X:n mallistosta jokaisen on helppo löytää sopivan kokoinen sukka, koska koot ovat kahden koon välein. Monilla muilla toimittajilla kokohaitari voi olla jopa 36–40, mikä ei takaa ollenkaan yhtä hyvää istuvuutta, Aho kuvailee.

P16 Kilpa joukkueeseen on koottu pelaajia monista eri joukkueista. Kun uusi joukkue oli saatu kasaan, Aho kävi vanhempien kanssa keskustelua mitä muissa joukkueissa oli myyty ja minkälaiset tuotteet hän itse oli varainhankintavastaavana havainnut toimivaksi.

Aiemman joukkueen kanssa olimme jo useita vuosia tehneet varainhankintaa Jar-X:n tuotteilla hyvällä menestyksellä. Omasta lähipiiristänikin löytyy monia, jotka ovat suorastaan näiden tuotteiden faneja ja odottavat aina seuraavaa kampanjaa, jotta voivat taas tilata ne omat lempituotteet. Tältä pohjalta pystyin antamaan Jar-X:n kotimaisille ja kestäville tuotteille niin vahvan suosituksen, että vanhemmat luottivat siihen. Päätimme aloittaa näillä ja katsoa myöhemmin haluammeko kokeilla jotain muita tuotteita, Aho kertoo valintaprosessista.

Erityisesti Jar-X:n merinovillatuotteiden ja urheilusukkien valikoima saa Aholta paljon kiitosta.

– Esimerkiksi merinovillatuotteet ovat selvästi olleet sellaisia, jotka herättävät kysyntää. Nytkin yhdeltä ensimmäistä kertaa näitä tuotteita myyneeltä perheeltä oli ostaja jo kysellyt, milloin myydään taas uudestaan, ja harmitellut että tuli ostettua vain kaksi paria sukkia. Tällaiset palautteet erityisesti uutena mukaan tulleilta vanhemmilta vain vahvistavat sitä, ettemme ole turhaan hehkuttaneet näiden tuotteiden laadukkuutta, Aho kertoo.

Katso Jar-X tuotekuvasto

Jar-X:n monipuoliset myynnin tukimateriaalit auttavat erityisesti uudet myyjät alkuun

Vaikka sukkien myynti onnistuu helposti sähköisesti jaettavan myyntilinkin ansiosta, ovat Jar-X:n tarjoamat myyntimateriaalit hyödyllisiä erityisesti uusille myyjille.

– P16 Kilpa -joukkueessa meillä on mukana paljon vanhempia, jotka eivät olleet aiemmin myyneet näitä tuotteita, joten suurin osa heistä otti ilolla vastaan Jar-X:n esitekassit myyntiä tukemaan. Fyysisten materiaalien ja mallien avulla tuotteita on helpompi esitellä ostajille, jotka eivät vielä tunne tätä brändiä. Toki nettisivuiltakin löytyy paljon tarkkaa tietoa myynnissä olevista tuotteista, Aho sanoo.

Myyntikampanjan oikea ajoitus tukee onnistumista

Ahon aiemmat kokemukset joukkueiden varainhankinnasta ovat osoittaneet, että Jar-X myyntikampanja kannattaa pistää pystyyn heti koulujen alkaessa. Syksyn tullen jokainen meistä kaipaa taas lämpimämpiä sukkia.

– Monet joukkueet aloittavat varainhankinnan vasta syys-lokakuussa, joten tällä tavalla olemme mukavasti päässeet kampanjoimaan etujoukoissa. Myös tämän viimeisimmän kampanjan toteutimme hyväksi havaitulla aikataululla, jolloin sukkapaketit saapuivat tilaajille juuri sopivasti syyskuun puolivälissä, Aho kertoo.

Lue myös, kuinka Oulunsalon pallo keräsi varoja turnausmatkalle Ruotsiin.

Myyjä- ja ostajakohtaisesti pakatut tuotteet helpottavat varainhankintavastaavan elämää myyntikampanjan aikana

Ahon kokemuksen mukaan Jar-X-kampanjassa kaikki myyntiin liittyvä organisointi on tehty ”älyttömän helpoksi”, mikä mahdollistaa vaivattoman kampanjan.

– Kampanjan perustaminen sähköisessä järjestelmässä on tosi kätevää ja pääyhteyshenkilön on helppo kutsua myyjät liittymään kampanjaan. Jokainen myyjä saa oman myyntilinkin, jota voi sitten lähettää potentiaalisille ostajille, vaikka suvun WhatsUp-ryhmään, Aho kuvailee.

Paitsi että sähköiset myyntilinkit helpottavat jo itsessään kampanjointia, hoituu myös tilausten jako näppärästi.

– Myynti toimii hienosti sekä yksittäisen myyjän että varainhankintavastaavan näkökulmasta. On aivan loistavaa, että sukat on valmiiksi lajiteltu myyjäkohtaisesti nimettyihin pusseihin, joiden sisällä puolestaan myyjän jokainen tilaus on pakattu omaan pussiinsa. Näin jokaisen myyjän on helppo jakaa paketit omille ostajilleen eteenpäin, eikä minun tarvitse käyttää aikaani tilausten lajitteluun. Verrattuna moniin muihin toimijoihin Jar-X kampanja on tästä syystä todella vaivaton toteuttaa ja säästää paljon erityisesti varainhankintavastaavan aikaa, Aho kiittelee.

Näin aloitat Jar-X myyntikampanjan

”Jar-X:n laadukkaita tuotteita voi jokainen pelaaja myydä hyvillä mielin”

Sari Aholla on pitkä kokemus joukkueiden varainhankinnasta.

– Olemme myyneet monien eri sukkafirmojen tuotteita, kerrastoja, karkkeja, keksejä, vessapapereita ja vaikka mitä. Näihin kokemuksiin peilaten kyllä Jar-X:n varainhankintakampanja on kaikista vaivattomin niin yhteyshenkilölle kuin myyjille. Jar-X:n tuote on erittäin laadukas, joten sitä voi hyvillä mielin myydä myös kokemattomampi, Aho painottaa.

Monet Jar-X:n tuotteet ovat keränneet Ahon ja muiden joukkuelaisten lähipiirissä oman fanikuntansa, joka tietää jo kysellä joukkueen seuraavan myyntikampanjan perään.

– Kun myyjillä on halukkaita ostajia tiedossa jo ennen seuraavan kampanjan aloitusta, saadaan joukkueen varainhankintaan luotua positiivista jatkuvuutta. Tämäkin on yksi syy, miksi voin oikein lämmöllä suositella Jar-X:ää varainhankinnan kumppaniksi, Aho sanoo.

Koska P16 Kilpa on vasta äskettäin perustettu joukkue, on varainhankintaporukassa mukana paljon uusia vanhempia. Joukkue onkin lähtenyt tekemään varainhankintaa monella rintamalla.

– Kokeilemme nyt perinteisiä talkoita, inventointeja ja myyntikampanjoita, ja kuulostelemme vähän millaiset mahdollisuudet ja into juuri tämän joukkueen vanhemmilla on toteuttaa erilaisia varainhankinnan tapoja. Perheiden elämäntilanteet kuitenkin vaihtelevat paljon, mikä vaikuttaa suoraan siihen mihin kaikkeen kullakin perheellä on mahdollisuutta sitoutua, Aho sanoo ja jatkaa:

– Jar-X sukat ovat olleet yksi kestotuotteista vuosien varrella, kun olen vetänyt näitä varainhankintakampanjoita. Nyt uuden joukkueen kanssa kokemukset ovat olleet vähintään yhtä hyviä, joten varmasti tulemme jatkossakin palaamaan Jar-X myynnin pariin.

Haluatko tietää miten varainkeruu voisi auttaa sinun ryhmääsi?

Lataa ilmainen oppaamme ja opit:

  • mitkä tekijät ovat avaimia mahdollisimman helppoon varainhankintaan
  • miten varainhankinta onnistuu kotisohvalta
  • miten konkretisoit myynnin helppouden kampanjan myyjille
  • kauanko aikaa vie onnistunut varainhankintakampanja
  • miten muut ovat onnistuneet Jar-x:n kotimaisten sukkien myynnissä
  • miten itse järjestät helpon varainhankintakampanjan.

Kirjoita kommentti