Varainhankinta mahdollistaa jääkiekkoharrastuksen erilaisille perheille – KalPan U14-joukkueissa jokainen osallistuu
– Käytännössä yksi turnausmatka voi maksaa 10 000–15 000 euroa, kun lähdemme täältä taittamaan pitää matkaa kahdella linja-autolla ja maksamme koko joukkueelle myös majoituksen, kuvailee KalPa U14-joukkueen joukkueenjohtaja Katri Immonen ison ikäryhmän pelimatkojen kokonaishintaluokkaa.
”Jääkiekko on kallis harrastus” – katettavana treenivuorojen lisäksi myös turnausmatkojen kustannukset
U14-sarjassa pelaa neljä KalPan joukkuetta ja vuosittaisen varainhankinnan tavoitteena on yleisesti ollut joukkueiden toiminnan moninaisten kustannusten kattaminen. Rahoituksen kerääminen tapahtuu pääasiassa sponsorisopimusten kautta, talkoillen sekä varainhankintatuotteita myymällä.
– U14-joukkueillamme on kolmet jäät viikossa ja lisäksi oheisharjoittelua. Pelit ajoittuvat tietenkin viikonlopuille, ja niihin täältä Kuopion alueelta matkustamista ja matkustamisen kuluja tulee melko paljon. Varainhankinnan avulla olemme saaneet pelaajakohtaisen kustannuksen pidettyä noin 200 euron kuukausitasolla, kertoo Immonen jääkiekkoharrastuksen hintatasosta Kuopion alueella.
Toisinaan varainkeruun tähtäimessä on lisäksi esimerkiksi jokin turnaus, jota varten rahaa tarvitaan vielä ”peruspotin” päälle.
– Käytännössä yksi turnausmatka voi maksaa 10 000–15 000 euroa, kun lähdemme täältä taittamaan pitää matkaa kahdella linja-autolla ja maksamme koko joukkueelle myös majoituksen, Immonen kuvailee.
Tyypillisinä talviviikonloppuina U14-joukkueet pelaavat eri paikkakunnilla ja eri aikaan, jolloin jokaiseen peliin lähtee noin 15 pelaajaa ja toimihenkilöt. Tällaiset matkat taitetaan yleensä henkilöautoilla, jos vain aikataulujen ja osallistujien näkökulmasta se on mahdollista.
Jar-X:n varainhankintatuotteet myynnissä ensimmäistä kertaa
Immosella ei ollut aiempaa kokemusta Jar-X:n tuotteista tai niiden myynnistä, kun Jar-X valittiin syksyllä 2023 varainhankintakumppaniksi. KalPan joukkueissa on tapana, että varainhankintakumppani valitaan aina äänestämällä, jotta myyntiä käytännössä tekevät vanhemmat pääsevät myös vaikuttamaan myytäviin tuotteisiin.
– Valintaa tehdessä Jar-X:n tuotteet vaikuttivat meidän mielestämme hyviltä ja olivat sopivan edullisia. Ongelmana varainhankintatuotteissa on monesti se, että tuotteet ovat ylihinnoiteltuja ja niiden jakelu vaikeaa. Jar-X:n tuotteet tuntuivat jo etukäteen siltä, että ihmiset voisivat haluta ostaa niitä, kun valikoimakin oli monipuolinen, kertoo Immonen valintaperusteista.
Suurin osa kiekkoperheistä myi tuotteita sähköisen järjestelmän kautta, sillä se oli erityisen kätevä tapa myydä kauempana asuville tutuille ja sukulaisille. Valtaosa myyjistä halusi itselleen kuitenkin myös sukkanäytteet, kuvaston ja tilauslistan, sillä ne olivat helppoja viedä esimerkiksi työpaikan kahvipöydälle muutamaksi päiväksi.
– Jar-X:n kanssa myynti sujui kyllä hyvin. Saimme osallistettua myyjiä hyvin mukaan, ja erityisesti äidit tuntuivat myyvän näitä tuotteita mielellään. Juuri tämän vuoksi varainhankintatuotteiden valinta on tärkeää tehdä yhdessä äänestäen, koska sen jälkeen myyntikampanjaan on mahdollisimman monen perheen tuki.
Immosen mukaan heidän varainhankintakampanjansa Jar-X:n tuotteilla toi reilun 1000 € tuoton.
– Mielestäni tuotteiden myyminen oli niin vaivatonta, että olisimme voineet onnistua paljon paremminkin, jos vielä useampi perhe olisi lähtenyt myyntiin mukaan. Elämäntilanteet ovat vain niin erilaisia, että eri perheet osallistuvat varainhankintaan eri tavoin. Toisille tuotemyynti sopii hyvin, toiset puolestaan talkoilevat mieluummin, tiivistää Immonen.
KalPan joukkueissa yhteisesti jaettu ajatus on joka tapauksessa se, että varainhankinta on tärkeä ja ihan jokaisen vastuulle kuuluva asia. Yhdessä lasten harrastamisen kulut on mahdollista pitää järkevällä tasolla.
– Jääkiekko ei missään nimessä ole sellainen harrastus, mihin lapsi vain viedään ja sitten haetaan kotiin. Tämä laji vaatii koko perheen sitoutumista niin toimitsijatehtäviin kuin varainkeruuseenkin.
Jar-X:n käytännöt tekivät myynnin läpiviennistä helppoa
Jar-X:n tuotemyynnin kampanja-aika KalPalla oli kolme viikkoa. Sukkamyynnin kokonaistilaus toimitettiin Immoselle, joka jakoi myyjäkohtaiset tilaukset eteenpäin omasta kodistaan käsin.
– Tilauksia oli tosi paljon ja olin alun perin ajatellut, että jaan niitä hallilla. Huomasin kuitenkin, ettei siitä olisi tullut mitään, kun en olisi voinut jättää sukkia hallille odottamaan ja niitä olisi sitten pitänyt kuljettaa edestakaisin. Päätinkin ilmoittaa tietyt jakelupäivät, milloin jokainen voi hakea omat myyntinsä meiltä kotoa ja se onnistui ihan hyvin, kertoo Immonen.
Jar-X:ltä tulleiden laatikoiden oli päälle merkattu, kenen tuotteita missäkin laatikossa on. Lisäksi jokaisen laatikosta löytyneen pussin päällä luki, kenen tilauksesta on kyse.
– Nämä kaksi asiaa helpottivat tuotteiden jakamista paljon. Olisi ollut ihan karmeaa alkaa lajittelemaan niitä itse! Emme käyneet itse missään vaiheessa tilauksia sen kummemmin läpi, eikä mitään reklamaatiota ole minun korviini kantautunut. Kaikki tuotteet, mitä itselleni tilasin, olivat kyllä hyviä, kehuu Immonen Jar-X:n toimituksen sujuvuutta.
KalPan juniorijoukkueissa on perheitä laajalta alueelta, U14-ikäluokassa jollain saattaa enimmillään olla kotoa jäähallille noin 60 kilometrin matka. Kiekkoilevat lapset siis asuvat erilaisissa asuinympäristöissä – osa kaupungin keskustassa ja osa maaseudulla – ja mahdollisuudet varainhankintaan osallistumiseen esimerkiksi ovelta ovelle kiertämällä ovat täysin erilaiset eri paikoissa.
– Me yritämme aina etsiä sellaisia talkoita ja varainhankintakeinoja, että lapset voisivat itsekin osallistua niihin ja oppia, ettei raha kasva puissa. Tämä harrastus on joillekin perheille tosi kallis ja panostukset siihen merkittäviä, joten myös lapset olisi hyvä saada osallistumaan ja sitoutumaan toimintaan mahdollisimman hyvin pienestä pitäen, tiivistää Immonen varainhankinnan ja joukkuetoiminnan kulmakiviä.
Lue lisää varainkeruusta joukkueelle!
Mietitkö varainhankintaa?
Lataa napakka oppaamme ja opit
- mitkä tekijät ovat avaimia mahdollisimman helppoon varainhankintaan
- miten varainhankinta onnistuu kotisohvalta
- miten konkretisoit myynnin helppouden kampanjan myyjille
- kauanko aikaa vie onnistunut varainhankintakampanja
- miten muut ovat onnistuneet Jar-x:n kotimaisten sukkien myynnissä
- miten itse järjestät helpon varainhankintakampanjan.