Kuljun koulun 4B tienasi luokkaretkikassaan yli 1500 € Jar-X varainhankinnalla

Kun Kuljun koulun 4B aloitti uuden lukukauden nelosluokkalaisina, tuli vanhempainillassa ajankohtaiseksi alkaa miettiä luokan varainhankintaa.

– Olimme kaikki vanhemmat aika yksimielisiä siitä, että nyt olisi sopiva hetki alkaa kerätä varoja sekä 6. luokan mahdolliseen leirikouluun, että tuleviin luokkaretkiin. Minulla ei ollut aiempaa kokemusta varainhankintakampanjan järjestämisestä, mutta töiden ja harrastusten puolesta olen tottunut erilaisiin vastuurooleihin, joten homman organisointi ja pyörittäminen tuntui luontevalta napata itselleni, kertoo luokan oppilaan äiti Leena Koskinen. Hän otti luotsatakseen luokan ensimmäisen varainhankintakampanjan pääyhteyshenkilön roolissa.

Jar-X myyntikampanjassa yhteyshenkilönä toimiminen on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi. Kampanjan perustaminen onnistuu muutamalla klikkauksella ja sähköisestä järjestelmästä jokaiselle myyjälle on helppo jakaa henkilökohtainen myyntilinkki, jonka avulla varainhankinta onnistuu vaikka omalta kotisohvalta käsin.

Hyvä ryhmähenki innosti lähes koko luokan mukaan myyntiin – tuotto ylitti odotukset

Lempäälässä sijaitsevassa Kuljun koulussa on yhteensä noin 500 oppilasta ja opetusta on eskarista 6. luokkaan. 4B-luokka on yksi kolmesta koulun neljännen luokan rinnakkaisluokasta.

– Tällä luokalla alkoi nyt viides yhteinen vuosi, sillä oppilaat ovat olleet esikoulusta lähtien samassa ryhmässä. Pitkä yhteinen taival on luonut meille vahvan ryhmähengen – oppilaat tuntevat toisensa hyvin, ja myös vanhempien kesken on muodostunut tiivis yhteys, Leena Koskinen kertoo.

Hyvä ryhmähenki näkyi myös myyjien aktiivisuudessa. Ensimmäiseen myyntikampanjaan lähti mukaan 19 perhettä eli lähes koko luokka, vaikka vaihtoehtona oli myös maksaa perheen osuus suoraan rahana luokan kassaan.

Kuljun koulun 4B onnistui myymään 3 viikossa Jar-X:n tuotteita yli 5100 eurolla. Tästä myyntituoton osuus luokalle on yli 1500 €.

– Olemme erittäin tyytyväisiä kampanjan tuloksiin. Emme olleet asettaneet mitään selkeää tavoitetta, koska tämä oli vasta meidän ensimmäinen varainhankintakampanjamme. Jar-X:n sivuilta löytyviin referenssitarinoihin perustuen itse ajattelin, että 3000 € myynti olisi jo hieno tulos. Siksi oli iso onnistuminen ja positiivinen yllätys, että ylsimme jopa yli 5000 € myyntiin, Koskinen sanoo.

Kuljun koulun 4B:llä on nyt kasassa mukava alkupotti tuleviin yhteisiin tapahtumiin.

– Kaikki kerätyt varat talletetaan luokan tilille ja sieltä niitä sitten käytetään sovitusti tarpeen mukaan. Emme siis tässä vaiheessa vielä lähteneet korvamerkitsemään myyntikampanjan tuottoja esimerkiksi vain tiettyä luokkaretkeä varten, Koskinen tarkentaa.

Lue myös: Mahnalan ympäristökoulun 5B-luokka tienasi 2500 € luokkaretkeä varten myymällä Jar-X:n tuotteita

Aiemmat hyvät kokemukset ja ajankohtaan sopiva tuote saivat valitsemaan Jar-X myyntikampanjan

Kun vanhempainillassa oli lyöty lukkoon päätös varainhankinnan aloittamisesta, alkoi luokan WhatsApp-ryhmässä tiivis keskustelu sopivimman myyntituotteen valinnasta. Kokemuksia eri toimijoiden kanssa toteutusta myynnistä jaettiin ryhmässä aktiivisesti.

– Monilla vanhemmilla oli jo aiempaa kokemusta luokan varainhankinnasta isosisarusten myötä. Keskustelussa nousivat esiin niin keksit, karkit, pakasteet kuin sukkien myynti. Tuottoja vertaillen ja kampanjamme aloitusta ajatellen päädyimme lopulta siihen, että sukat voisivat olla nyt hyvä ja ajankohtainen tuote, Koskinen kertoo valintaprosessista.

Sukkatoimittajista eniten kannatusta sai Jar-X, jonka kotimaisista ja laadukkaista tuotteista monilla 4B:n vanhemmilla oli jo entuudestaan hyviä kokemuksia.

– Mietimme toki sitäkin, millaisia tuotteita muut luokat ja ryhmät ovat viime aikoina myyneet alueellamme. Jar-X:n sukkien myynti ei ole ollut niin käytetty idea meidän naapurustoissamme, mikä sinetöi valinnan, Koskinen sanoo.

Kun päätös varainhankintakumppanista oli tehty, myynti pistettiin pystyyn nopeasti. 4B aloitti Jar-X tuotteiden myynnin heti syyslukukauden alussa elokuun lopulla. Sukkien myynti syksyä ja talvea varten tuntui luontevalta ja myyntiargumentteja oli helppo keksiä.

– Isänpäivä ja joulukin tulevat vastaan yllättävän nopeasti, joten tästä saatiin myös hyvää kulmaa myyntiin, Koskinen sanoo.

Lue lisää varainkeruusta koululuokalle!

Myynti onnistui helposti verkkokauppalinkkien avulla – myös perinteiset paperilomakkeet tukena

Jar-X tuotteiden myynti on mahdollista toteuttaa täysin etämyyntinä. Jokainen myyjä saa henkilökohtaisen myyntilinkin, joka on helppo jakaa omalle lähipiirille. Linkin kautta ostajat voivat itse tilata haluamansa tuotteet suoraan Jar-X:n verkkokaupasta.

Jar-X tarjoaa erityisesti kampanjan organisoijan näkökulmasta erinomaiset toiminnallisuudet sähköisessä järjestelmässään. Kampanjan vastuuhenkilön oli helppo kutsua myyjät kirjautumaan kampanjasivulle, josta jokainen saa luotua henkilökohtaisen myyntilinkin. Minun oli myös todella helppo seurata järjestelmästä, miten myynti etenee ja saada kokonaiskuva kampanjamme tilanteesta, Koskinen sanoo.

Kolmen viikon kampanjan aikana Koskinen jakoi tilannetietoa myynnin etenemisestä ja piti yllä positiivista tunnelmaa luokan WhatsApp-ryhmässä.

– Hehkutin ryhmässä, kun saimme ensimmäisen tilaukseen sisään, kun oli myyty ensimmäinen tonni tai kun päästiin myynnissä 2000 euroon. Joka viikko laitoin myös päivityksen, että nyt on näin ja näin paljon euroja kasassa, ja pyrin tällä tavalla pitämään myynnin kaikkien mielessä koko kampanjan ajan, Koskinen kertoo esimerkkejä.

Vaikka Kuljun koulun 4B hoiti kampanjoinnin pääosin juuri myyntilinkkien avulla, perheet ottivat käyttöön myös perinteisen paperilomakkeen tilauksille.

– Osa vanhemmista vei paperisen tilauslomakkeen esimerkiksi työpaikan kahvihuoneeseen, ja jotkut lapsista kiersivät naapurustossa myös ihan perinteisesti ovelta ovelle keräämässä tilauksia lomakkeelle, Koskinen kertoo.

Lue myös: Aktiivinen vanhempainyhdistys investoi koululaisiin – Jar-X:n varainhankintakampanjalla toistuvasti 2000 € tuotot

Myyjäkohtaisesti pakatut tuotteet helpottivat tilausten jakamista

Leena Koskisen mielestä syy Kuljun koulun 4B:n myyntikampanjan erinomaiseen onnistumiseen on sekä vanhempien aktiivisuus että ennen kaikkea Jar-X:n laadukas tuote. Kotimaiset, kestävistä materiaaleista valmistetut sukat houkuttelevat ostajia.

– Kyllähän se, että tuote on laadukas ja kotimainen, mutta samalla kohtuuhintainen vaikuttaa paljon siihen, kuinka helppoa tilauksia on saada. Jar-X:n tuotteet ovat monille jo tuttuja ja hyväksi havaittuja. Itse esimerkiksi laitoin yhdelle sukulaiselle myyntilinkin ja sain nopeasti paluupostina kommentin, että näitä sukkia ostan miehelleni muutenkin, joten miksipä en tuttua tukisi tilaamalla, Koskinen kuvailee.

Tutustu Jar-X tuotteisiin ja lataa tuotekuvasto

Vaikka tilausten määrä ylittäisi odotukset, ei yhteyshenkilön silti tarvitse alkaa hermoilla kuinka saada kaikki tilaukset toimitettua oikeille ostajille. Tuotteet pakataan myyjä- ja ostajakohtaisesti valmiiksi jo Jar-X:n varastolla.  

– Tilausten toimittaminen oli kyllä tehty yhteyshenkilön näkökulmasta äärimmäisen helpoksi. Sain paketin suoraan kotiin ja sieltä oli kätevää jakaa tilauksia eteenpäin, kun oppilaiden vanhemmat niitä tulivat hakemaan. Tarkistin vain myyjän nimen pussin päältä, ja siellä oli sitten jokaisen myyjän tilaukset ostajakohtaisesti jaoteltuna omiin pusseihinsa, Koskinen kuvailee helpottuneena.

Lue myös: Varainhankintakampanjan tuotot yllättivät Konnarin koulun 4B-luokan positiivisesti

”Suosittelen Jar-X varainhankintaa lämmöllä myös ensikertalaisille”

Ensimmäisen myyntikampanjan perusteella Koskinen voi hyvillä mielin suositella Jar-X varainhankintaa koululuokille.

– Voin ehdottomasti suositella yhteistyötä Jar-X:n kanssa myös muille koululuokille. Heillä on erinomaiset tuotteet, ja ennen kaikkea myynti oli todella helppoa organisoida ja toteuttaa. Sähköinen järjestelmä toimi hyvin ja tilausten toimitus on todella vaivatonta niin yhteyshenkilön kuin yksittäisen myyjän näkökulmasta, hän perustelee.

Koskinen on erittäin tyytyväinen myös Jar-X:n tarjoamiin myynnin tukimateriaaleihin.

– Varsinkin ensikertalaisena arvostan sitä, että Jar-X:n verkkosivuilta löytyy niin kattavasti tietoa ja vinkkejä myynnin toteuttamiseen. Prosessi on kuvattu selkeästi ja esimerkiksi UKK-osio on tosi hyvä. Näihin pohjaten oli helppo jakaa tietoa eteenpäin vanhemmille jo ennen kampanjan aloitusta, Koskinen kiittelee.

Kuljun koulun 4B:n seuraavat askeleet varainhankinnan osalta ovat vielä avoimena.

– Emme ole vielä käyneet asiasta tarkempaa keskustelua, mutta tulokset ovat olleet niin hyviä, että uskon meidän jatkossakin järjestävän pari myyntikampanjaa vuosittain. Erinomaisen ensimmäisen kokemuksen pohjalta en näe syytä, miksemme myisi myös Jar-X:n tuotteita uudestaan, Koskinen summaa.

Haluatko tietää miten varainkeruu voisi auttaa sinun ryhmääsi?

Lataa ilmainen oppaamme ja opit:

  • mitkä tekijät ovat avaimia mahdollisimman helppoon varainhankintaan
  • miten varainhankinta onnistuu kotisohvalta
  • miten konkretisoit myynnin helppouden kampanjan myyjille
  • kauanko aikaa vie onnistunut varainhankintakampanja
  • miten muut ovat onnistuneet Jar-x:n kotimaisten sukkien myynnissä
  • miten itse järjestät helpon varainhankintakampanjan.

Kirjoita kommentti