Jar-X:n varainhankintakampanjalla toistuvasti 2000 € tuotot – aktiivinen vanhempainyhdistys investoi koululaisiin

– Olen ollut mukana vanhempainyhdistyksessä noin kuutisen vuotta, enkä kyllä tiedä mitä kautta Jar-X:n tuotteet ovat alun perin tulleet meidän myyntivaihtoehtoihimme mukaan. Niitä on siis myyty jo ennen kuin minä tulin mukaan yhdistyksen toimintaan, nauraa Rauskin porukat -vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Anna-Riina Savolainen.

 

Vanhempainyhdistyksen tuki näkyy koululaisten päivittäisessä arjessa

Rauskin porukat on Ylivieskan Raudaskylällä sijaitsevan, noin 120–130 oppilaan kyläkoulun vireä vanhempainyhdistys. Yksi Rauskin porukoiden keskeisistä tehtävistä on koulun varainhankinnan organisoiminen. Kerättyjen varojen avulla tehdään muun muassa erilaisia materiaalihankintoja, kuten investointeja kirjoihin tai urheiluvälineisiin, ja lisäksi vanhempainyhdistys kustantaa ruokailujen jälkeen tarjottavat xylitol-pastillit koulun kaikille lapsille.

– Ensi syksyn osalta olemme alustavasti kuulleet, että musiikkiluokka tarvitsisi vähän täydennystä. Jonain vuonna vanhempainyhdistys osti koululle 10 ukulelea, tänä vuonna kevättalvella taas isoja liukupatjoja talvisiin mäenlaskuihin, kertoo Savolainen.

Muita perinteisiä varainhankintavarojen käyttökohteita Rauskin porukoille ovat jokavuotisen Hiihtäen hiihtolomalle -tapahtuman pienet palkinnot kaikille koululaisille. Vanhempainyhdistyksen tukemana koululle on myös saatu hankittua suksia ja luistimia lainattavaksi, jos omia koululiikuntavälineitä ei ihan kaikista kodeista löydy.

 

Myös koko koulun vuosittaiset luokkaretkirahat kerätään säännöllisellä tuotemyynnillä

Vaikka Rauskin porukat yhdistyksenä osallistuu monella tavalla koulun oppimis- ja kasvuympäristön kehittämiseen, ylivoimaisesti suurin tarve varainhankinnalle muodostuu vuosittaisista luokkaretkistä. Retkien kaikki kulut katetaan kerätyillä myyntituotoilla, eikä perheille jää maksettavaksi lainkaan omavastuita.

– Meidän koulussamme on käytäntönä joka toinen vuosi järjestää lapsille pienet luokkaretket ja joka toinen vuosi isot retket. Isot luokkaretket käytännössä tarkoittavat pidempiä retkiä, eli niinä vuosina 5–6-luokkalaiset pääsevät leirikouluun ja pienemmät koululaiset lähtevät esimerkiksi teatteriretkelle johonkin kauemmas, kuvailee Savolainen koulun luokkaretkiperinnettä.

Yhteiseen tuotemyyntiin osallistuvat kaikki koulun luokat samaan aikaan, ja jokainen perhe osallistuu varainhankintaan omaan tilanteensa mahdollistamalla tavalla.

– Ihan jokainen lapsi pääsee ilmaiseksi mukaan retkille – oli hänen perheensä ollut mukana hankkimassa varoja tai ei, Savolainen tiivistää varainkeruun periaatteet.

Viime vuosien kustannusten nousu näkyy ja tuntuu myös luokkaretkikuluissa.

Isojen luokkaretkien vuosina vanhempien koululaisten leirikouluun kuluu tyypillisesti noin 6000 euroa, kun taas pienempien koululaisten retkiin noin 2000–3000 euroa. Keväällä 2024 kahden yön leirikoulun kustannukset olivat kalliimmat kuin kolmen yön leirikoulun kustannukset keväällä 2022. Leirikohdekin pysyi samana ja retkellä mukana olleiden lapsien itse asiassa tänä vuonna edellistä leirikoulua pienempi, toteaa Savolainen realiteeteista hintojen noustessa.

 

Varainhankinnalla on oma paikkansa vanhempainyhdistyksen vuosikellossa

Rauskin porukat järjestää varainkeruun myyntikampanjoita kahdesti vuodessa: syksyllä ja keväällä. Syksyllä varainhankintaa tehdään aina saman yrityksen tuotteilla, kun taas kevään myyntiartikkelia vaihdetaan äänestyksen perusteella.

– Tänä vuonna kevään äänestyksen voittivat Jar-X:n tuotteet. Olen ollut mukana vanhempainyhdistyksessä noin kuutisen vuotta, enkä kyllä tiedä mitä kautta Jar-X:n tuotteet ovat alunperin tulleet meidän myyntivaihtoehtoihimme mukaan. Niitä on siis myyty jo ennen kuin minä tulin mukaan Rauskin porukoihin, naureskelee Savolainen.

Myynneistä saatavat tuotot ovat vuodesta toiseen pysyneet yllättävän samalla tasolla.

Jar-X:n tuotemyynneistä meidän tilillemme jääneet tuotot ovat aina olleet noin 2000 euron tietämillä. Joskus olemme yrittäneet kahta eri myyntikampanjaa eri tuotteilla rinnakkain, mutta olemme huomanneet, ettei se lisää kokonaistienestiä – päinvastoin kilpailevat kampanjat ennemminkin syövät toistensa menestystä.

Vanhempainyhdistyksen kokemuksen mukaan noin lokakuulle ajoittuva varainhankintakampanja on yleensä rahakkain, sillä ihmiset ostavat tuotteita mielellään joululahjoiksi. Alkuvuoden myyntien aikaan ostajien rahankäyttö tuntuu aina olevan niukempaa, eikä syksyn myyntilukuihin päästä.

– Pidämme sekä syksyn että myös kevään – yleensä helmikuulle ajoittuvan – varainhankintakampanjan myyntiajan 1,5–2 viikon mittaisena. Aikataulu on havaittu hyväksi, koska tuossa ajassa myyntiä ei ehdi unohtaa mutta toisaalta myyntiaikaa on kuitenkin riittävästi, kertoo Savolainen.

Tuotemyyntien lisäksi Rauskin porukat pitää kioskia tai muita myyjäisiä erilaisissa tapahtumissa, mutta niiden tuotot muodostavat varsin maltillisen osuuden jokavuotisesta varainhankinnan kokonaispotista.

Tuotemyyntiä on hirveän paljon helpottaneet sähköisen myynnin mahdollisuudet. Onhan se kätevää, ettei tarvitse esimerkiksi Siilinjärvelle sukulaisiin lähteä myymään vaan heille voi lähettää linkin verkkokauppaan!

 

Sukkatiimi huolehtii kampanjan läpiviennistä: Jar-X:n etuja ovat kestävät, myyjäkohtaisesti lajitellut tuotteet

Rauskin porukat -vanhempainyhdistyksen toimintaan voi osallistua monella eri tavalla. Matalin kynnys on pienen jäsenmaksun maksaminen ja toiminnan tukeminen sitä kautta. Toisaalta esimerkiksi varainhankinnan myyntikampanjat pyörivät vapaaehtoisia osallistaen, jolloin eri ihmiset vastaavat kampanjoista omalla vuorollaan.

– Meillä on apujoukkoryhmä WhatsAppissa, ja sen kautta huutelemme halukkaita osallistumaan erilaisiin vanhempainyhdistyksen tehtäviin. Jokaiseen myyntikampanjaankin nimetään aina erikseen oma tiiminsä – Jar-X:n kohdalla siis sukkatiimi, Savolainen kertoo.

Sukkatiimin tehtäviin kuuluvat esimerkiksi myyntikuvastojen tilaaminen ja niiden toimittamisen koululle ennen kampanjan aloitusta, jotta opettajat voivat jakaa myyntimateriaalit lasten mukana koteihin. Sukkatiimi myös huolehtii kampanjan päättämisestä sekä tuotetoimituksen vastaanottamisesta, ja toisaalta myös tuotteiden jakamisesta myyjille.

Jar-X:n kampanjoissa on aina se erityisen hyvä puoli, että jokaisen myyjän omat myynnit ovat valmiiksi lajiteltuna paketteihin, joten tuotteiden jakaminen on sukkatiimin näkökulmasta todella helppoa. Itse myös pidän siitä, että Jar-X:n tuotteet ovat kestäviä – nämä tällä hetkellä jalassani olevat 3–4 vuotta vanhat sukatkaan eivät ole kuluneet vielä mistään!

Lue lisää koululuokkien varainhankinnasta!

Mietitkö varainhankintaa?

Lataa napakka oppaamme ja opit

  • mitkä tekijät ovat avaimia mahdollisimman helppoon varainhankintaan
  • miten varainhankinta onnistuu kotisohvalta
  • miten konkretisoit myynnin helppouden kampanjan myyjille
  • kauanko aikaa vie onnistunut varainhankintakampanja
  • miten muut ovat onnistuneet Jar-x:n kotimaisten sukkien myynnissä
  • miten itse järjestät helpon varainhankintakampanjan.

 

Kirjoita kommentti