Varainhankintakampanjan tuotot yllättivät Konnarin koulun 4B-luokan positiivisesti
– Jar-X:n varainhankintatuotteiden myyntiaika oli meillä kolmisen viikkoa, eli saman mittainen kuin kaikissa muissakin kampanjoissamme, mutta Jar-X:n kautta saimme yli tuplaten tuottoja verrattuna muihin! Jar-X:n varainhankintakampanja tuotti meille noin 1300 euroa kun taas muissa varainhankintatoimenpiteissämme tuotot ovat jääneet 500–600 euroon, kertoo Konnarin koulun nelosluokan vanhempaintoimikunnan aktiivi Minna Lassila.
Viikon leirikoulu kuudennella luokalla motivoi monipuoliseen varainkeruuseen
– Meidän koulussamme on ollut perinteenä, että kuutosluokkalaiset lähtevät aina viikon mittaiseen leirikouluun. Reissun kohde päätetään ajoissa, jotta tiedetään leirikoulun vaatima budjetti ja osataan kerätä oikea määrä varoja. Tämän luokan kanssa varainkeruu aloitettiin kolmosluokalla, ja itse retkikohde valittiin nelosluokan kevään alussa, kertoo Lammilla sijaitsevan Konnarin koulun nelosluokan vanhempaintoimikunnan aktiivi Minna Lassila.
Tällä kertaa leirikoulukohde valittiin muutamista ehdotetuista kohteista äänestämällä, ja suosikiksi valikoitui Vuokatti. Vuokatinmatkaan tarvittavan rahasumman keräämiseksi luokka tekee monipuolista varainkeruuta, ja tuotemyyntikampanjoitakin he ovat lukuvuoden aikana ehtineet toteuttaa jopa neljä erilaista.
– Jar-X:n tuotteet olivat kyllä yksi hyvin toimiva tapa kerätä leirikoulurahoja, ja saimme sen kautta itse asiassa enemmän tuottoja kuin mitä edes toivoimme. Olemme myös järjestäneet erilaisia tapahtumia, kuten ystävänpäivädiscoa sekä harrastepäivää erään pankin kanssa yhteistyössä, ja joulumyyjäisissäkin olemme olleet myymässä leipomianne tuotteita. Parasta tässä kaikessa on ollut talkoohenki, kun lapset ja aikuiset yhdessä pyrkivät asetettuun tavoitteeseen, kuvailee Lassila jo tehtyjä varainhankintatoimia.
Varainhankinnan ohessa itse myyntityö on lapsille monella tavalla opettavaista, sillä ihmisiä kohdatessa tulee osata esitellä itsensä ja asiansa kohteliaasti. Lisäksi myynnin hoitaminen ja siinä vastaan tulevien erilaisten tilanteiden hallitseminen vaatii sosiaalisia taitoja. Lapsille on tärkeää myös päästä näkemään, miten yhdessä ponnisteleminen lopulta palkitsee.
Jar-X:n helposti myytävät tuotteet ja viimeistelty palvelu muodostivat hyvän kokemuksen
Konnarin koulun leirikoulun varainhankintaa koordinoi luokan oma vanhempaintoimikunta, joka perustettiin, kun lapset olivat kolmannella luokalla. Aluksi mukana oli tiivis viiden vanhemman ydinryhmä, mutta sittemmin porukka on rohkaisun ja erilaisten talkoomahdollisuuksien myötä mukavasti kasvanut.
– Kun valitsimme Jar-X:n varainhankintakampanjan, isona vaikuttavana tekijänä oli ajatus, että sukan kaltaista kulutustuotetta on helppo myydä. Koska Jar-X:n sukat ovat kotimaisia ja silti suhteellisen edullisia, päätimme valita juuri tämän yrityksen muiden sukkafirmojen keskuudesta, kertoo Lassila ajatuksista Jar-X:n valinnan taustalla.
Luokka myi tuotteita hybridinä, eli omaa myyntiä oli mahdollista edistää sekä lähettämällä sähköistä myyntilinkkiä tuttaville että keräämällä myyntejä lähikohtaamisissa paperiselle tilauslomakkeelle.
– Sähköinen myynti oli kyllä äärimmäisen kätevä näin kampanjan vetäjän näkökulmastakin, sillä myyntejä oli helppo seurata kampanjan aikana, ja toisaalta jos jollain oli sattunut esimerkiksi jokin tilausvirhe niin sellaiset oli mahdollista heti tarkistaa.
Myös paperiselle tilauslomakkeelle löytyi edelleen oma käyttäjäkuntansa, joten Konnarin koulun kokemuksen mukaan molempien myyntitapojen hyödyntäminen rinnakkain toimi hienosti.
– Sukathan sai todella hyvän vastaanoton! Monella oli jo aikaisempia kokemuksia näistä sukista, joten he myös tiesivät, että ne ovat hyvälaatuisia ja kestäviä. Asiakkaat siis ostivat näitä mielellään, ja sehän helpotti meidän kaikkien myyjien työtä, kertoo Lassila tyytyväisenä.
– Jar-X:n varainhankintatuotteiden myyntiaika oli meillä kolmisen viikkoa, eli saman mittainen kuin kaikissa muissakin kampanjoissamme, mutta Jar-X:n kautta saimme yli tuplaten tuottoja verrattuna muihin! Jar-X:n kampanja tuotti meille noin 1300 euroa kun taas muissa varainhankintatoimenpiteissämme tuotot ovat jääneet 500–600 euroon.
Kampanjan yhteyshenkilönä Lassilalla oli näkymä koko prosessin läpivientiin aina kampanjan aloittamisesta tilattujen tuotteiden jakamiseen.
– Jar-X:n varainhankintapalvelussa on kyllä huomioitu monia pieniä, mutta tärkeitä asioita. Rahastonhoitaja muun muassa kiitteli sähköisestä myyntijärjestelmästä saatavaa listaa, josta näki, paljonko kukin oppilas on myynyt ja mikä on odotettavissa oleva rahavirta luokan tilille, kertoo Lassila.
Myynnin päätyttyä Lassila tilasi luokan kokonaistilauksen omaan kotiosoitteeseensa kotiinkuljetuksella.
– Kotiinkuljetus jo itsessään oli iso helpotus. Sen lisäksi tuotteet oli äärimmäisen hyvin pakattu. Koska tilaus oli iso, tulivat tuotteet useammassa laatikossa, jossa jokaisen päällä oli ilmoitettu, kenen myyjien tilauksia kyseisessä laatikossa on. Laatikoiden sisällä tuotteet oli valmiiksi myyjäkohtaisesti pussitettu, ja pussin päälle oli vielä lisätty kyseisen myyjän myyntilista. Pakkauksissa ei myöskään ollut yhtään virhettä, vaan kaikki tuotteet ovat menneet täysin oikein ja oikeille myyjille, hämmästelee Lassila kokonaisuuden hallittavuuden helppoutta.
Kaikki osallistuvat tavallaan, mutta jokainen lapsi on aivan yhtä tervetullut mukaan leirikouluun
Kaikki Konnarin koulun varainhankintatoimenpiteistä ovat osallistujilleen vapaaehtoisia. Ketään ei velvoiteta talkoisiin mukaan, mutta jokainen leirikouluun haluava lapsi pääsee tietenkin mukaan reissuun, jos vain omat vanhemmat antavat luvan.
– Pitkään reissuun tarvitaan tietenkin iso summa rahaa, joten on hienoa, että mahdollisimman moni perhe osallistuu itselleen sopivimmalla tavalla. Toisille buffetmyynti on luontaista, toinen tykkää myydä varainhankintatuotteita sähköisen linkin kautta ja kolmannelle vaivattomin tapa voi olla esimerkiksi vapaaehtoisen lukukausimaksun maksaminen. Jokainen siis osallistuu omien kykyjensä, elämäntilanteensa ja tahtotilansa mukaan, kertoo Lassila leirikouluvalmistelujen pelisäännöistä.
Tällä hetkellä retkirahoja keräävällä nelosluokalla on Lassilan perheen ensimmäinen lapsi.
– Jar-X:n tuotteista jäi niin hyvä kokemus, että jos tämän saman luokan kanssa emme uudelleen lähde Jar-X:n myyntikampanjaa järjestämään, niin aion kyllä ehdottaa kyseistä yritystä siinä vaiheessa, kun meidän seuraava lapsemme on samassa vaiheessa ja heidän luokkansa kerää leirikouluvaroja, tiivistää Lassila kokemuksensa Jar-X:n tuotteista ja palvelusta.
– Suosittelisin ehdottomasti Jar-X:n varainhankintaa tuttavilleni. Kotimaisia tuotteita on helppo myydä, sillä niiden hinta-laatusuhde on niin hyvä. Myös kampanjan tuotto oli meille positiivinen yllätys!
Lue lisää varainkeruusta luokille
Haluatko tietää miten varainkeruu voisi auttaa sinun ryhmääsi?
Lataa ilmainen oppaamme ja opit:
- mitkä tekijät ovat avaimia mahdollisimman helppoon varainhankintaan
- miten varainhankinta onnistuu kotisohvalta
- miten konkretisoit myynnin helppouden kampanjan myyjille
- kauanko aikaa vie onnistunut varainhankintakampanja
- miten muut ovat onnistuneet Jar-x:n kotimaisten sukkien myynnissä
- miten itse järjestät helpon varainhankintakampanjan.