Partiolippukunta Kuhmoisten Korpisudet tienasivat yli 1000 € – kokoontumistila ”Kolo” sisustetaan sen tuotoilla

– Oli oikein iloinen yllätys, että tuotteet olivat myyjäkohtaisesti pakattuina. Olin henkisesti valmistautunut välppäämään sukkia muutaman tuhannen euron edestä, mutta Jar-X:n toimitustavan vuoksi aikaani säästyi päivä, jos toinenkin. Ei tarvinnut kuin nostaa laatikot pöydälle, ja kun tuotteet oli myyjittäin nimetty niin lapsikin osasi sieltä ottaa omansa, iloitsee Kuhmoisten Korpisusien lippukunnanjohtaja Niina Saarinen

Tuotot oman Kolon sisustusta varten

Keväällä 2024 Partiolippukunta Kuhmoisen Korpisudet järjesti varainhankintakampanjan Kolon, eli lippukunnan uuden kokoontumistilan varustamisen ja sisustamisen tarpeisiin. Edellisenä syksynä hankitun tilan vuokrakuluja varten yhdistyksen tilille haluttiin myös puskuria.

– Täällä Kuhmoisissa partio on todella suosittu harrastus ja suurin osa paikkakunnan nuorista on mukana lippukunnan toiminnassa. Meidän yhdistyksemme on jo aika iso – jäseniä meillä on nyt noin 120 ja toimintamme on ollut kasvavaa vuodesta 2018 alkaen, kertoo Saarinen.

Jar-X:n tuotemyynti ei Kuhmoisten Korpisusille ollut ensimmäinen kokeilu, vaan aiemmin rahaa on kerätty myymällä muun muassa kynttilöitä, adventtikalentereita, keksejä ja teetä. Myös makkaranmyyntejä on toteutettu erilaisissa tapahtumissa.

Jar-X:n tuotteita myimme nyt ensimmäisen kerran – kuulimme näistä suosittelun kautta. Olimme kuulleet tuotteiden laatua kehuttavan ja se oli meille tärkeä kriteeri. Arvostamme myös sukkien kotimaisuutta, ja oli kiva markkinoida tuotteita ostajille sillä kulmalla, että ne valmistetaan tuossa melkein naapurissa – Orivedellä, Saarinen kuvailee ajatuksia valinnan taustalla.

 

Kuva: Kuhmoisten Korpisudet FB

 

Jokainen osallistuu omalla tavallaan – yhteisen hyvän eteen tehdään töitä yhdessä

Alkuvalmistelut ajoittuivat alkuvuoteen ja varsinainen myyntikuukausi oli huhtikuu.

– Kaikki jäsenet olisivat tietenkin saaneet lähteä mukaan myyntikampanjaan, mutta aktiivisten myyjien määrä asettui noin 40–50 paikkeille. Joku myi yhden sukkapaketin ja joku toinen lähemmäs 500 eurolla, mutta ihan jokaisen myyntiin osallistuneen panos oli kokonaisuuden kannalta tärkeä, summaa Saarinen Jar-X:n kampanjan toteutumista.

Lapset osallistuvat aktiivisesti yhteisen potin keräämiseen.

– On tärkeää oppia mistä raha tulee ja että yhteisen hyvän eteen on tehtävä töitä. Lippukunnan leirit ja retket ovat edullisia, ja jos joissain perheissä on erityisen huono taloustilanne, niin pystymme myöntämään maksuvapauksia ja lainaamaan varusteita. Kampanjan isoin oppi lapsille on joka tapauksessa se, että raha ei tule pelkästään pyytämällä.

Partion myyntikampanjassa sähköiset myyntilinkit olivat aktiivisessa käytössä ja erityisesti lasten tekemissä myynneissä ei paperisia tilauslomakkeita ollut käytetty juuri ollenkaan, vaan kaikki myynnit menivät netin kautta.

Itse puolestaan vein tuotekuvaston ja tilauslomakkeen työpaikkani pöydälle, niin myynti hoiti siinä aika lailla itse itsensä, Saarinen naurahtaa.

Myyntikampanjan jälkeen tuotetoimitus vastaanotettiin lippukunnan uudella Kolo-tilalla. Kokoontumistilassa tuotteet oli helppo jakaa myyjille partioryhmien omissa kokoontumisissa.

– Oli oikein iloinen yllätys, että tuotteet olivat myyjäkohtaisesti pakattuina. Olin henkisesti valmistautunut välppäämään sukkia muutaman tuhannen euron edestä, mutta Jar-X:n toimitustavan vuoksi aikaani säästyi päivä, jos toinenkin. Ei tarvinnut kuin nostaa laatikot pöydälle, ja kun tuotteet oli myyjittäin nimetty niin lapsikin osasi sieltä ottaa omansa.

 

kotimaiset sukat varainkeruu

Sujuva myyntiprosessi ja arjessa tarpeelliset myyntituotteet takaavat sujuvan kampanjan

Saman kaavan mukaisesti toistettavat varainhankintakampanjat ovat Saarisen kokemuksen mukaan parhaita, sillä ne vähentävät kampanjasta vastaavan yhteyshenkilön työmäärää ja sujuvoittaa kaikkea. Myös myynnin volyymi yleensä kasvaa. Tuntuma on, että kun Jar-X:n myyntiä on nyt ensimmäisen kerran kokeiltu ja testattu, niin seuraavalla kerralla sellaisiakin perheitä lähtee mukaan, jotka vielä ensimmäisellä kerralla arastelivat.

– Kyllähän se aina helpottuu, kun oppii, miten homma toimii ja tuotteet tulevat tutuiksi. Aiomme ehdottomasti järjestää myyntikampanjan Jar-X:n tuotteilla uudelleenkin, ja tiedän että sitten kaikki sujuu vielä helpommin, kun prosessi on jo kaikille tuttu, kuvaa Saarinen omaa kokemustaan Jar-X:n kanssa.

Saarisen mukaan varainhankintatuotetta valitessa on oleellista miettiä, mitä ostajat oikeasti tarvitsevat, ja sen vuoksi ostavat mielellään. Monet tuttavat ostavat tuotteita ihan vain kannatuksen vuoksi, joten siksikin on mukavampi myydä arkikäytössä järkeviä tuotteita eikä turhakkeita.

– Kyllä myyjiltä tuli vain positiivisia kommentteja kampanjasta. Lapsista osa on varsinaisia myyntitykkejä ja he oikein kilpailevat, kenen myynnit ovat parhaat! Tuntuu, että heille tärkeä osa rahankeruuta on se, että voi kavereiden kanssa vertailla summia, naurahtaa Saarinen.

Lue lisää yhdistyksen varainhankinnasta!

Mietitkö varainhankintaa?

Lataa napakka oppaamme ja opit

  • mitkä tekijät ovat avaimia mahdollisimman helppoon varainhankintaan
  • miten varainhankinta onnistuu kotisohvalta
  • miten konkretisoit myynnin helppouden kampanjan myyjille
  • kauanko aikaa vie onnistunut varainhankintakampanja
  • miten muut ovat onnistuneet Jar-x:n kotimaisten sukkien myynnissä
  • miten itse järjestät helpon varainhankintakampanjan.

Kirjoita kommentti